تبلیغات
.
داغ ترین و جدیدترین خبرها و عکس های روز ایران ، دنیا و ... - آقای ستاره و پوشاک 24 میلیونی‌
داغ ترین و جدیدترین خبرها و عکس های روز ایران ، دنیا و ...
بازخوانی یک پرونده :ستاره‌ها روی بیلبورد
آقای ستاره و پوشاک 24 میلیونی‌
  


 ممنوعیتی که دو سال پیش وضع شده بود، بلامانع شد. در سال 87 آن زمان که اعلام شد هنرمندان و ورزشکاران نمی‌توانند در آگهی‌های تبلیغاتی حضور داشته باشند، چون شان و رسالتشان بالاتر از آن است که وارد مسایلی از این دست شوند، سر و صدای بسیاری ایجاد شد.
کسانی که این قانون را وضع کرده بودند چنین استدلال می‌کردند که با این اقدامشان دست به ترویج روحیه جوانمردی به جای تبلیغ مصرف‌گرایی خواهند زد و از طرفی چهره‌های سینمایی و ورزشی باید برای خیلی‌ها الگو باشند و مخالفان این طرح بر این اعتقاد بودند که این تصمیم لگد دیگری به چهره نحیف سینمای ایران است‌، آن هم سینمایی که در این سال‌ها به شکل تام و تمام با کمک‌های دولتی سرپا مانده است و بازگشت سرمایه برایش بدل به آرزویی دور و دراز شده است. قانون منع و امکان حضور هنرمندان در شرایطی انجام شد که در تمامی این سال‌ها حضور چهره‌های فرهنگی ورزشی در تبلیغات به کندی پیش می‌رفت. در واقع رویکرد چهره‌ها به تبلیغات با وجود جذابیت‌های مادی هرگز رشد قابل انتظار نداشته و به نوعی قابل مقایسه با روند مشابه در دیگر کشورها نیست. بخشی از این روند و اقبال نشان ندادن طیف گسترده چهره‌های هنری ورزشی ایرانی به حضور در تبلیغات و پیام‌های بازرگانی همچون دیگر کشورها به فرهنگ مردم ما بازمی‌گردد. حالا با شکستن این محدودیت، هنرمندان اجازه یافته‌اند که بار دیگر روی بیلبوردهای تبلیغاتی قرار گیرند، به شرط آنکه محصولات ملی را تبلیغ کنند. این البته پایان ماجرایی نیست که سال‌هاست در ایران ریشه دارد و همواره با اما و اگر‌های بسیار همراه بوده است، این را می‌توان آغاز جنجال‌هایی دانست که از این به بعد بر سر مبلغ، چگونگی و نحوه اجرای این طرح انجام می‌شود، به خصوص آنکه به تازگی اعلام شده است که نحوه تبلیغات باید متناسب با فرهنگ و مذهب ما شکل گیرد، بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا شرکت‌های تبلیغاتی که در تمام این سال‌ها با تذکرهای متعدد روبه‌رو می‌شدند که مبادا از حضور هنرمندان و ورزشکاران و چهره‌های معروف استفاده کنند، اصلا تمایلی دوباره به این کار دارند یا عطای چنین حرکتی را برای همیشه به لقای آن خواهند بخشید....
ریش سفید بازیگران برای ریش سفید کولرها
«جمشید خان مشایخی» بخشی از فرهنگ و تاریخ سینمای ماست. کمال الملکمان، هزار دستانمان، دایی قیصر خانه‌مان، او پیشتاز خیلی چیزها در سینمای ایران شد. آن نگاه و بازی زیر پوستی در فیلم «‌گاو» را خیلی‌ها نخواستند که ببینند، اما آنها که دیدند، درس‌های بسیاری گرفتند. او در بحث تبلیغات هم پا پیش گذاشت و اولین هنرمندی شد که برای تبلیغ کولر گازی اوجنرال عکس بزرگش روی بیلبوردها قرار گرفت، آن هم با عنوان«ریش سفید کولر‌ها». این کار اما آماج حملات شدیدی علیه او شد. مشایخی آن زمان می‌گفت در عوض تحویل دو دستگاه کولر گازی برای کهریزک ناچار از این کار شده و خیلی‌های دیگر می‌گفتند که او چند میلیون تومان دستمزد گرفته و نباید کاری می‌کرد که باعث خدشه‌دار شدن حیثیت بازیگران هم‌نسلش می‌شد. جمشید خان مشایخی اما آن زمان در برابر تمامی این حملات سکوت کرد و هیچ پاسخی نداد. او حتی این سوال را مطرح نکرد که حتی اگر چند میلیون تومان گرفته باشد هم مگرعیبی دارد؟ آن هم زمانی که در سینمای ایران جز خوش‌چهره‌های چشم‌آبی هیچ نقشی برای استادی مثل او و خیلی‌های دیگر نیست.
آقای ستاره و پوشاک 24 میلیونی‌اش
در این سال‌ها «محمدرضا گلزار» حوادث بسیاری پشت سر گذرانده است. از یک‌شبه ستاره شدنش گرفته تا ممنوع‌الکار شدنش. از هجرتش از دنیای موسیقی به سینما و دوباره بازگشتش به خانه اول و برگزاری کنسرت آن هم با بلیت‌های صد هزار تومانی. محمد‌رضا گلزار اما چه بخواهیم و چه نه، تنها ستاره سینمای ایران است. تنها هنرپیشه‌ای که مردم به خاطرش می‌روند و فیلم‌ها را می‌بینند، فرقی هم نمی‌کند که فیلم خوش‌ساختی باشد یا از آن فیلمفارسی‌های درجه چندمی. به همین خاطر است که خیلی‌ها او را با «‌فردین» مقایسه می‌کنند. محمدرضا گلزار خوش‌تیپ است و این مساله جزو لاینفک موفقیتش است. برای همین است که چند سال قبل می‌آید و 24 میلیون تومان می‌گیرد تا روی بیلبوردها جا خوش کند و «ایکات، پوشاک آقایان» را تبلیغ کند. چهره او البته خیلی زود از تبلیغات پایین کشیده شد، برخی اشکالاتی به او و نحوه نگاهش داشتند.
لباس‌های ستاره‌ای که ستاره نشد
بعد از آنکه اعلام شد حضور محمدرضا گلزار روی تبلیغات به علت پاره‌ای مسایل ممنوع است، « ایکات» که این مساله خوب به داد فروشش رسیده بود، از «پژمان بازغی» بهره برد. بازیگری که آمده بود بازیگر شود، اما اندک اندک به بازیگر نقش‌های دست چندم و یا فیلم‌هایی بدل شد که چندان دیده نشدند. آن زمانی که او جایگزین گلزار در تبلیغات پوشاک آقایان شد، البته هنوز امیدهایی برای ستاره شدن داشت، اما بخت همیشه با همه آدم‌ها یار نمی‌شود. او گاه و بی‌گاه در تبلیغات کوچک‌تری هم ظاهر شد. حضور او همچنین مصادف شد با این مساله که دیگر حضور هنرمندان در تبلیغات بازرگانی جا افتاده بود و قیمت‌ها هم بالاتر می‌رفت. دیگر گاهی هنرمندان برای حضور در یک تبلیغ بازرگانی مبالغ سنگینی می‌گرفتند.
چای با طعم قهوه تلخ
«مهران مدیری» رکورد‌شکن است. طنزهای نود شبی‌اش رکورد بینندگان تلویزیونی را می‌شکند. ترافیک را کم می‌کند. خواننده است، بزرگ‌ترین آرشیو موسیقی را دارد، در معدود نقش‌های سینمایی‌اش با قدرت ظاهر می‌شود و خیلی کارهای دیگر می‌کند که خیلی‌ها توان انجام دادنش را ندارند. همه اینها شرایط مناسبی را فراهم می‌کند تا یکی از بهترین گزینه‌ها را برای تبلیغات بازرگانی فراهم کند. «چای عرفان» سراغ او می‌آید تا چایی را به مردم معرفی کند که طعم مدیری می‌دهد. کسی از مبلغ دقیق قرارداد او خبری ندارد، اما خیلی‌ها می‌گویند که او صد میلیون تومان گرفت تا از این به بعد قیمت تبلیغات بازرگانی را یک‌باره به شکلی باور‌نکردنی‌ افزایش دهد. حالا هم که ممنوعیت برطرف شده، خیلی‌ها سراغ او خواهند آمد، به خصوص اینکه او همین روزها «‌قهوه تلخ» را روی آنتن می‌برد.
تبلیغات به شیوه روشنفکری
«بهرام رادان» از آن چشم‌آبی‌هایی‌ست که چشم‌آبی نماند. یعنی اگر چه با «شور عشق» شروع کرد، اما کم کم پای خودش را به سینمای روشنفکری باز کرد و مثلا در «گاو خونی» ظاهر شد. حالا هم که در پرونده سینمایی‌اش کار با خیلی از کارگردانان مشهور و به قولی درست و درمان را دارد. او هم اما از مقوله تبلیغات جا نماند و «آریو تله کام» را با همراهی انیمشین‌های جذاب تبلیغ کرد. وقتی هم که ممنوعیت حضور هنرمندان در عرصه تبلیغات پیش آمد، یک تنه با این موضوع مخالفت کرد. آن هم در شرایطی که هنرمندان دیگر ترجیح دادند سکوت کنند. اعتراض البته بخشی جدانشدنی از روشنفکری در ایران است. او به این روند اعتراض کرد و آن را ضربه دیگری به هنرمندان عرصه سینما دانست.
غروبی به رنگ فروتنی
مناطق آزاد در ایران خیلی هم منطقه آزاد نیستند، یعنی رنگ و بویی متفاوت از آنچه دارند که در همه جای دنیا دیده می‌شود. با این حال همچنان برای خیلی‌ها جذاب است. خیلی‌ها دلشان می‌خواهد تا به جای آنکه پول خود را صرف رفتن به مناطق و کشورهای دیگر کنند، به جنوب ایران بروند و تعطیلات خود را در مناطقی از این دست بگذرانند. «محمدرضا فروتن» که هنوز که هنوز است خیلی‌ها او را با نقش جاودانه‌اش در «شب یلدا» به کارگردانی «کیومرث پوراحمد» می‌شناسند، چند سال قبل منطقه تجاری خلیج فارس را تبلیغ کرد. با غروبی زیبا و عکسی بزرگ از چهره‌اش. این تبلیغ بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت و در آن زمان باعث رونق بسیاری برای این منطقه شد. «فروتن» هم البته پس از آن دیگر فرصت نیافت که در هیچ تبلیغی حضور پیدا کند. در فاصله کمی از این تبلیغ، حضور هنرمندان ممنوع شد و آن ساحل آبی‌رنگ هم برای همیشه تنها بدل به خاطره کسانی شد که آن را نظاره کرده بودند.
دنیا مثل تو نداره
در ایران قانون کپی رایت وجود ندارد، بنابراین میزان فروش هر اثر را باید ضرب در چندین برابرش کرد تا به تعداد مخاطبینش دست یافت. حالا در چنین شرایطی اولین آلبوم «بنیامین» بیش از یک میلیون نسخه فروش می‌کند و می‌شود پرفروش‌ترین اثر موسیقایی بعد از انقلاب. طبیعی است که چنین فردی گزینه مناسبی برای تبلیغات تجاری باشد. آن هم محصول لوازم خانگی «بیم‌» با این جمله که «دنیا مث تو نداره». این تبلیغ در شرایطی انجام شد که در هر گوشه و کنار شهر، در هر خانه و ماشینی همه این را می‌خواندند که «دنیا مث تو نداره.» سال‌های بعد که «بنیامین» فعالیت کمتری انجام داد و آلبوم دیگری عرضه کرد و چندان هم مورد استقبال واقع نشد، خیلی‌ها به این ایمان آوردند که همان قطعه، قطعه‌ای است که دیگر دنیا به خود نخواهد دید.
نقش خاطره می‌زند
«ایرج نوذری» ابتدا از شهرت و محبوبیت پدر استفاده کرد و بعد آمد که بماند. او خیلی زود نام خودش را به عنوان یک هنرمند تثبیت کرد و نشان داد که خودش هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. غیر از این اگر بود که او در تمام این سال‌ها نمی‌توانست به عنوان ستاره بی بدیل تلویزیون ظاهر شود. او هم از مقوله تبلیغات دور نماند و فرش ستاره کویر یزد را تبلیغ کرد. او با این تبلیغ نقش خاطره زد در فرشی که دلش می‌خواهد برای خریدارانش خاطره‌ساز باشد. «ایرج نوذری» البته بعدها مثل خیلی‌های دیگر در هیچ تبلیغی حضور نیافت و به همان فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون ادامه داد.
تبلیغی بر اساس پدرخوانده
خیلی‌ها گمانشان بر این است که «محمدرضا شریفی‌نیا» پدرخوانده سینمای ایران است. او اگر اراده کند می‌تواند کسی را یک‌شبه بدل به ستاره‌ای دور و دراز کند و اگر نخواهد می‌تواند کسی را برای همیشه از قاب دوربین دور کند. البته گمان بسیاری نیز بر این است که اینها خیالاتی است که بعضی‌ها دلشان می‌خواهد درست کنند و او تنها یک بازیگر است و در معرفی بازیگران به کارگردانان دخالت دارد. حالا واقعیت هر چه هست، مهم نیست. مهم این است که او هم توانست به جمع بازیگرانی راه یابد که در تبلیغات تلویزیونی حضور داشتند و با تبلیغ یک مدل دوربین آن هم با مبلغ گران حضور یافت. به این فهرست البته می‌توان چهره‌های دیگری چون حمید گودرزی، محمود بصیری و ... را نیز اضافه کرد.
جنجالی به وزن رضازاده
در تبلیغات بازرگانی، ورزشکاران همپای هنرمندان پیش آمدند. قراردادها با ورزشكاران معمولا بین ۱۰ تا ۶۰میلیون تومان بود. ابراهیم میرزاپور، علی انصاریان، مهرداد میناوند، کریم باقری، علیرضا نیکبخت‌واحدی و بسیاری دیگر در تبلیغات بازرگانی حضور یافتند. در این میان اما حسین رضازاده با حضورش در تبلیغات بازرگانی، جنجال‌هایی آفرید که هنوز هم خبر‌ساز است. حسین رضازاده هم معمولا برای تبلیغات داخلی خود رقمی ‌بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان ‌گرفته است. اما حضور وی در یک فیلم تبلیغاتی برای املاک رابینسون در شهر دوبی باعث اعتراض بسیاری در ایران شد. وب‌گاه‌های خبری وی را متهم کردند که همچون یک بنگاه‌دار از مردم می‌خواهد تا سرمایه‌های خود را از کشور خارج کنند و به کشوری دیگر ببرند. این واکنش‌های منفی به حدی بود که خبرگزاری‌ها احتمال دادند قانونی در راستای ممنوعیت حضور ورزشکاران در تبلیغات‌ ماهواره‌ای تصویب شود. البته رضازاده در دفاع از این اقدام خود گفته است:«من در آخرین سال‌های ورزش‌ حرفه‌ای به سر می‌برم. این حق من است كه بتوانم برای زندگی آینده‌ام درآمدزایی كنم. من تا چند سال پیش یك آپارتمان هم در تهران نداشتم. درآمد من را با فوتبالیست‌ها مقایسه كنند. من بیشتر باعث افتخار شدم یا آنها؟ من بیشتر زحمت می‌كشم یا آنها؟ در روز ده‌ها تن وزنه‌ را بالای سرم می‌برم. در روز‌های اخیر طبق قوانین و مقررات ایران در یكی از آگهی‌های تبلیغاتی شركت كرده‌ام. فكر نمی‌كنم در دنیای ورزش حرفه‌ای این مساله خلاف عرف باشد. اكنون شما می‌توانید درآمدزایی بسیاری از قهرمانان دنیا را بررسی كنید. قهرمانان بزرگ دنیا در سال میلیون‌ها دلار از تبلیغات درمی‌آورند. این جزئی از دنیای حرفه‌ای است. من توقع ندارم كه روزنامه‌نگاران این‌طور با من رفتار كنند.»
او همچنین اضافه کرده است که من در این تبلیغات نه كار غیرقانونی كرده‌ام، نه آن شبكه ماهواره‌ای غیرقانونی است و نه آن شركتی كه من با آنها فعالیت كرده‌ام. این شركت تابع قوانین جمهوری اسلامی است. از طرفی دیگر مسایلی كه در مورد خارج شدن پول از كشور می‌گویند هم درست نیست. من به اندازه زحمتی كه برای ورزش قهرمانی ایران كشیده‌ام پاداش دریافت نكرده‌ام. من در آخرین سال‌های ورزش قهرمانی‌ام هستم. هنوز پاداش قهرمانی در بازی‌های آسیایی دوحه را نگرفته‌ام. مگر من تاكنون چقدر پاداش گرفته‌ام كه نباید از راه تبلیغات در‌آمدزایی كنم؟ چرا با من این‌گونه رفتار می‌شود؟ آنها كه ناراحتند من را با نعیم‌ سلیمان‌اوغلو و یا جابر سالم مقایسه كنند كه هر دو آنها كشورشان را رها كرده‌اند و برای كشوری دیگر افتخار آفریده‌اند. سلیمان‌اوغلو در تركیه چندین هتل و فروشگاه دارد. جابر سالم پس از كسب مدال نقره بازی‌های آسیایی دوحه 200میلیون تومان دریافت كرد، اما من هنوز 25میلیون تومان پاداشم را نگرفته‌ام. برخی من را با مرحوم تختی و یا پهلوان‌های دیگر مقایسه می‌كنند و با این مقایسه‌ها می‌خواهند من را تخطئه كنند كه این رفتار درست نیست.»

محمد علی رامین: باید الگوی نوین تبلیغاتی بنا کردبلافاصله بعد از اعلام رفع ممنوعیت حضور چهره‌ها‌ی‌هنر‌ی ‌و و‌رزشی در تبلیغات، محمد علی رامین به اظهار نظر در این خصوص پرداخت و گفت: این موضوع باید هدفمند شده و در همین راستا نیز منشوری همانند آنچه در فوتبال مشاهده کردیم،‌وضع می شود . معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت تبلیغات در جامعه امروز گفت: اولین سوال در تبلیغ این است كه چه موضوعی را چگونه تبلیغ كنیم، آموزه‌های دینی ما به ما یادآوری می‌كند كه مطلبی را كه خودمان نمی‌پسندیم؛ برای دیگران تبلیغ نكنیم و اینكه یك كالا یا یك موضوع را در طرح و بسته‌بندی شكیل و فقط با هدف سودآوری شخصی تبلیغ كنیم و متوجه زیان‌های آن برای جامعه نباشیم، صحیح نیست. وی با اشاره به اینكه عقل انسان پیامبر درونی اوست، گفت: اگر انسان از قوای وحی، نفس و خیال خود زیاد استفاده كند، قوه عقل او از بین می‌رود و اگر عقل از بین برود او به درجه حیوانات نزول می‌كند. رامین با اشاره به ضروریات امر تبلیغ گفت: تبلیغات امر بسیار ضروری است و این ضرورت باید مفید باشد و نه مضر و تبلیغات باید محرك عقلانیت باشد و نه نفسانیات و اگر مبلغ در هر جهت نفسانیات حركت كند، تبدیل به همكار ابلیس و عنصر شیطانی می‌شود. وی با اشاره به وضعیت تبلیغات در كشور گفت: در امر تبلیغ ما محتاجیم كه قدری خودآگاهانه، امور و شیوه‌های تبلیغاتی را بررسی كنیم و درمورد كالاها و موضوعاتی كه تبلیغ می‌كنیم، تامل كنیم و ببینیم كه این كالا چه میزان برای جامعه سودمند و مضر است. وی ادامه داد: تبلیغات یك مسلمان با یك غیرمسلمان متفاوت است و هویت دینی ما در شغل ما و نوع كاركرد اجتماعی‌مان باید متجلی باشد و این‌گونه نباشد كه فقط در انجام فرایض مانند نمازخواندن مسلمان باشیم و در زمان حرف زدن و وعده‌ دادن غیرمسلمان باشیم زیرا هویت اسلامی و بندگی خدا در امور فردی و امور اجتماعی حضور دارد. وی با اشاره به اهمیت كانون‌های تبلیغاتی گفت: باید هویت كانون‌های تبلیغاتی ما با هویت كانون‌های تبلیغاتی جوامع بی‌دین متفاوت باشد و به نظر می‌رسد می‌توان با یك همت جمعی یك منشور اخلاقی و اسلامی كه به نظر من فراتر از قانون و بند و تبصره است تعیین و تصویب كرد. وی افزود: می‌توانیم این منشور اخلاقی را به یك الگو و سند تبدیل كنیم و آن را به جهانیان عرضه كنیم. رامین با اشاره به لزوم اصلاح فضای تبلیغاتی گفت: می‌توان با همفكری یكدیگر فضای تبلیغاتی كشور را اصلاح كرد و الگوی نوین تبلیغاتی را در كشور بنا نهاد.


منبع : روزنامه پول



طبقه بندی: سینما،  داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 4 اردیبهشت 1389 توسط آرمین | نظرات ()
امانت داری و اخلاق مداری ؛ استفاده از مطالب این وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است
آدرس جدید سایت : www.HOT1.co.cc
موضوعات و دسته ها
نوشته های تازه
بایگانی
نویسندگان
پیوند ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :