تبلیغات
.
داغ ترین و جدیدترین خبرها و عکس های روز ایران ، دنیا و ... - گفت‌و‌گوی اختصاصی «موسیقی ما» با بنیامین بهادری: بنیامین: هیچ وقت و هیچ کجا فالش نخوانده‌ام
داغ ترین و جدیدترین خبرها و عکس های روز ایران ، دنیا و ...
گفت‌و‌گوی اختصاصی  «موسیقی ما» با بنیامین بهادری:
بنیامین: هیچ وقت و هیچ کجا فالش نخوانده‌ام
 

 
اولین اجرا‌های زنده در ایران دلیل خوبی بود برای گفت‌و‌گو با بنیامین بهادری که در حال حاضر بی‌شک یکی از محبوب‌ترین چهره‌های موسیقی پاپ ایران است. به همین منظورهفته گذشته در دفتر شرکت ترانه شرقی مهمان بنیامین بهادری شدیم تا گپی درباره حس‌و‌حال و فعالیت‌های این روز‌های وی بزنیم. ماحصل این گپ‌و‌گفت را در دو بخش می‌خوانید که بخش اول بیشتر به آلبوم جدید و وضعیت موسیقی پاپ ایران در سال گذشته اختصاص دارد و بخش دوم درباره کنسرت‌ها و به خصوص اولین اجرای زنده بنیامین در ایران است. از این گفت و گو یک فایل صوتی هم به زودی در سایت منتشر می‌شود...


از آلبوم جدیدت شروع کنیم؛ شنیدم به شدت مشغول کار روی آلبوم جدید هستی.
بله، من هر روز روی آلبوم بعدی كار می‌كنم حتی وقتی در خانه یا پای سازهم نباشم، به شدت مشغول كار  روی آلبوم هستم و به نتایج خوبی هم دست پیدا كردیم ولی هنوز زمان قطعی انتشار آن مشخص نیست.

این بار چه کسی آهنگ‌های بنیامین را تنظیم می‌کند؟
هنوز نمی‌خواهم لو بدهم.

کلا نقش تنظیم‌كننده در جنس موسیقی تو چیست؟
هر كس به اندازه خودش نقش دارد من هیچ وقت جای كس دیگری را نمی‌گیرم و هیچ‌كس هم جای من را نمی‌گیرد ما به هم خیلی كمك می‌كنیم تنظیم‌كننده به اندازه اسمی كه می‌شنوید در كار من سهیم و تاثیر‌گذار است.

در آلبوم‌های قبلی با پیام شمس و نیما وارسته کار کردی به نظر خودت کار کدام بهتر بود؟
هر كدامشان به نوبه خودشان بی‌نظیر هستند. با اینكه هر یك فضای كاری كاملا متفاوتی دارند ولی من اصولا با پیام راحت‌تر بودم، نیما پسر خوب و با استعدادی‌ است و تقریبا می‌توانم بگویم كه در كار خودش نابغه است.

از سبک موسیقی بنیامین تقلید زیاد شده اصولا این تقلید را قبول داری؟ سوال قبلی‌ام راجع به نقش تنظیم‌کننده در ترانه‌های بنیامین بیشتر به این موضوع بر‌می‌گشت.
برای یك هنرمند بهترین چیز آن است كه مقلد‌های زیادی داشته باشد البته من این مسئله را تایید نمی‌كنم ولی اساسا لازمه اینكه شما یك هنرمند خوب و حرفه‌ای به حساب بیایید این است که دارای مقلد باشید. البته این فقط باید در چارچوب کارآماتوری اتفاق بیفتد، همه ما در دوره آماتوری به نوبه خود تقلید كردیم ولی اگر این تقلید به شكلی باشد كه مردم بفهمند و منتشر شود دیگر تقلید نیست بلكه نوعی دزدی به حساب می‌آید بنابراین تقلید نباید به مرحله انتشار برسد.

این نظر را قبول داری که بنیامین به هر حال سبک خاصی برای خودش دارد چه به لحاظ موسیقی و ترانه که خیلی با هم مچ‌شده و این متر‌و‌معیار سبک بنیامینی است؟
نه واقعا به نظرم این طور نباید دید. کار باید اورجینال باشد تا خوب و ماندگار شود. من با هر تنظیم‌کننده‌ای کار کنم من بنیامینم و آن تنظیم‌کننده هم خودش است و باید کار جدید و اورجینالی تولید شود. نیما و پیام در کارهای‌شان با من تاکید می‌کنم با من اورجینال بودند و فرید احمدی که سوپر‌اورجیتال است.

نیما و پیام در دیگران کارهای‌شان هم اورجینال بودند؟
این را بگذاریم برای قضاوت مردم. چون من خیلی هم به کارهای جدید بچه‌ها گوش نکردم. بهتره من قضاوت نکنم و این را بر عهده مخاطب‌ها بگذاریم.

یکی از معضلات موسیقی ما نبودن یک سیستم ارزیابی کارشناسی و امتیازدهی به محصولات و تولیدات موسیقی ماست. انتخاب یا عیارسنجی در موسیقی نداریم.
موسیقی پاپ نیاز به این چیزها ندارد. این چیزهای بیشتر به موسیقی کلاسیک یا کلا بحث آکادمیک موسیقی‌ست.

ولی مثلا در انتخاب‌های جوایز «گرمی» بخش پاپ هم وجود دارد.
«گرمی» را می‌دهند به کسی که هیات داوران در آن سال بهتر دانسته ولی در موسیقی پاپ همیشه جایزه را به کسی می‌دهند که بیشتر از همه دیده شده و تیراژ و فروش آلبوم‌اش بیشتر بوده است. این آلبوم در موسیقی پاپ از همه بهتر بوده.

حکما این طوری نیست.
چرا حکما این‌طوری است. وقتی می خواهند بگویند بهترین خواننده یا گروه آمریکایی کدام است می‌گویند فلان گروه چون این هفته مثلا چهلمین هفته است که در صدر تاپ موزیک است. مردم زنگ می‌زنند یا مثل شما سایت شما امتیاز می‌دهند. این راهی که شما درسایت دارید به آنجاها هم می‌رسد که مطمئن بگوییم مثلا به باکس آلبوم های برتر سایت موسیقی ما می‌شود برای ارزیابی استناد کرد.

پس یعنی به نظر تو در موسیقی پاپ ما هر خواننده‌ای که طرفداران بیشتری داشته باشد لزوما خواننده بهتری است؟
در موسیقی پاپ بله.

حتی اگر کار تقلیدی باشد؟ مثلا اگر از خود تو تقلید کند وموسیقی ضعیفی داشته باشد ولی کارش بیشتر از تو بفروشد بازهمین عقیده را داری؟
بله اگر از من پرفروش‌تر شود و موفقتر باشد حتما بهتر بوده. موسیقی پاپ همین است. اگر تو یک سی‌دی خام فقط سکوت، اسم آلبوم روش بزنید و در بازار منتشر کنید و این آلبوم پرفروش بشه، تو خواننده موفقی هستی. پاپ تعریف‌‌اش همین است.

برخی از كارشناسان موسیقی تو را متهم به فالش خواندن می‌كنند نظرت خودت چیست؟ اصلا با این تعریفی که از موسیقی پاپ و موفقیت یک خواننده داری این موضوع برای تو اهمیت دارد؟
اوه .. اصلا و به هیچ‌وجه در موسیقی بنیامین فالشی پیدا نمی‌كنید .هیچ وقت... شاید ذهنیت‌ها فالش باشد. هیچ وقت وهیچ کجا فالش نیستم. اگر کارشناسی هست که معتقد است من فالش می‌خوانم باید بیاید سر میز به من اثبات کند که من کجا فالش می‌خوانم ... نه نه اصلا امکان ندارد.

کلا این موضوع برای تو اهمیت دارد؟ چون خیلی از خواننده‌های پاپ معتقدند که حتی اگر فالش هم بخوانند ولی چون همه دوست دارند و مخاطبانشان راضی‌اند کارشان درست است.
بله، من هم با آنها موافقم اما وقتی اسم کارشناس وسط می‌آید قضیه فرق می‌کند باید بیایند و اثبات کنند. من از همه آهنگ‌هایم دفاع می‌کنم چون این قطعات دیگر مال منِ تنها نیست. مال من و همه آن‌هایی است که شنیده‌اند و خوششان آمده . دفاع کردن در بحث کارشناسی یک کار درست است که اگر واقعا کسی ادعای مستندی دارد من حاضرم هر جایی درباره‌اش توضیح بدهم. ولی من مدعی‌ام که اصلا چنین قضیه‌ای وجود ندارد.

ما یک دوره نسبتا خوب داشتیم که اولین آلبوم‌های نسل جدید‌تر موسیقی پاپ به بازار آمد و خیلی مورد استقبال قرار گرفت اما سال گذشته آلبوم‌های دوم این خواننده‌ها خیلی موفق نبود، به نظرت چرا اكثر آلبوم‌های دوم دچار افت شد؟
نه قبول ندارم! به نظر من ساختار این آلبوم‌ها حرفه‌ای بود.

اما منظور من میزان استقبال مردمی همان تعریفی که خودت از موسیقی پاپ و معیار ارزیابی‌اش گفتی بود.
بله، اما میزان استقبال به شرایط مختلفی بستگی دارد از جمله رقابت كاذبی که شکل گرفته. كاری به استقبال عمومی و مردمی ندارم. تولید آلبوم‌ها در طول این چند سال اخیر به شكل كاملا حرفه‌ای درآمده است و اكثر هنرمندان در طول سال‌های اخیر به خلاقیت‌های حرفه‌ای دست زدند كه قبلا اصلا این مسئله وجود خارجی نداشت.

پس نظر مساعدی نسبت به آلبوم های سال گذشته داری؟
من آلبوم‌ها را گوش دادم احساس می‌کنم که اتفاقا برخلاف نظر خیلی‌ها شاید استقبال مردم کمتر بوده اما خود تولید‌ها حرفه‌ای‌تر شده است. و این جای تبریک دارد به دوستان.

ولی من فکر می‌کنم شاید به لحاظ کیفیت بالاتر بوده اما دیگه حس و خلاقیت قبل را نداشتند.
ببین شرایط مختلفی روی خلاقیت و شناخت مخاطب تاثیر می‌گذارد. مخاطب ما مدام تغییر ذائقه می‌دهد و شما اینجا یک زمان چند ماهه دارید تا انتشار. هرچه این زمان کوتاه‌تر شود می‌توانیم این بهانه را از هنرمندان بگیریم. من نمی‌گم این زمان را برداریم. اما باید کارشناسی شود. ما در زمینه شناخت هنر خیلی توسعه یافته‌ایم. مردم ما این قضیه را خوب درک می‌کنند. به خاطر پیشینه فرهنگی که داشتیم مردم ما ذائقه خوبی در این زمینه دارند. ولی متاسفانه یا خوشبختانه در این سال‌ها ورودی‌های زیادی در حوزه موسیقی به خصوص پاپ داشتیم. هر روز یک mp3 جدید تولید می‌شود. مردم یک مقداری گیج شدند. مثل همین اتفاقی که برای آلبوم من افتاد. یک دفعه با 17 قطعه در یک آلبوم رو‌به‌رو شدند. طرف گیج می‌شه چی شد؟! شاید یکی از خطا‌های من در آلبومم این بود که تعددا قطعات زیاد بود.یک نفر ممکن است آلبوم را گوش کند و از اول برسد به آخر و در انتها فکر کند خوب چی شد؟ چون نفهمیده چه اتفاقی افتاده.

این برای یک آلبوم پاپ خیلی بده.
آره اینو من به عنوان یک خطا و اشتباه در آلبوم 88 گفتم. این خطا بود که تعداد قطعات در آلبوم زیاد بود. دست مخاطبم را نخوانده بودم که هر روز با این حجم قطعات و ترانه‌ها مواجه می‌شود.

چرا سینگل منتشر نمی‌کنی؟
این کار رو می‌کنم و همین قبل از عید قطعه «بوی عیدی» را منتشر کردم.

این کار حرفه‌ای است که کمتر در ایران شاهدش هستیم
بله ولی باید سینگل خوب ارائه بشه که مردم کاملا متوجه بشن که این کار اثر کیه و کاملا با شناسنامه باشد. شاید سایت شما بتونه در آینده این کار را انجام بده.

بعد از انتشار آلبوم 88 نظرات و بازخوردهای متفاوتی درباره این آلبوم شنیده شد. خیلی از طرفداران بنیامین آلبوم را دوست داشتند و بعضی‌ها هم انتقادهایی به آلبوم داشتند. یکی از نظرهایی که من هم خیلی موافق‌اش بودم نظر بابک ریاحی پور بود که در واقع معتقد بود عیار قطعات این آلبوم را باید وقتی روی صحنه اجرا می‌شود سنجید. به هر حال زمان اجرای زنده بنیامین هم رسید و برای خود من سوپرایز جالبی بود که حس و حال و تفاوت‌های زیادی بین اجرای قطعات تو در آلبوم که شخصا علاقه زیادی نداشتم و کنسرت که خیلی لذت بردم وجود داشت. البته خارج از تفاوت‌های رایج بین اجرای زنده و ضبط استودیویی.
خب این یك نکته مثبت به حساب می‌آید كه در وهله اول خواننده با آلبوم یك جریان دارد و اجرایش یك جریان متفاوت‌ دیگر. من اصولا اعتقاد دارم بعضی از جریان‌های هنری یك اختلاف عمده‌ای با زمان انتشار خود دارند به عنوان مثال به این فكر كنید كه انتشار آلبوم بجای اردیبهشت در اسفند اتفاق به نظرت چه اتفاقی می‌افتاد؟

یعنی معتقدی آلبوم به تدریج جا افتاده یا زود منتشر شده و حالا قطعات دلنشین‌تر شده؟ راستش برای خود من هم عجیب بود که این قطعات که عمدتا از موسیقی الکترونیک و کامپیوتر برای ساخت‌ش استفاده شده بود چه طور قرار است روی صحنه اجرا شود و حس و حال ساز و اجرای زنده روی کار‌های بنیامین بنشیند و خب ... خیلی بهتر از چیزی بود که انتظارش را داشتم. درگزارش کنسرت هم نوشتم؛اگر تور کنسرت‌های بنیامین شروع شود حتما طرفداران جدیدی پیدا می‌کند.
اگر یک نفر ترانه‌های آلبوم را دوست داشته باشه اجرای همان قطعات با همان شکل و شمایل در کنسرت جذابیتی نخواهد داشت. این اتفاق خوبی است که امیدوارم این‌طور باشد. اما من کار خیلی خاصی در اجرای زنده نکردم و اگرمنظورت تنظیم‌هاست که باید بگویم تغییر خاصی نداشتیم . این قطعات در کنسرت از روی قطعه اصلی تنظیم شده بود و فاصله زیادی با آهنگ‌های اصلی نداشت. یک اعتقاد کوچولو دارم که یواشکی به شما می‌گم؛ اینکه فکر می کنم آلبوم 88 زود منتشر شد و شاید قطعات‌اش تازه کشف شده و این آهنگ‌ها تازه به گوش مردم می‌نشیند.

خودت آلبوم 88 و قطعاتش را چه طور ارزیابی می‌کنی؟
به نظر شخصی من، آلبوم 88 یک آلبوم کاملا حرفه‌ای به حساب می‌آید. البته نه حرفه‌ای تر از بنیامین 85 چون این ها با هم قابل مقایسه نیستند.در واقع 88 مثل محصول جدید یک برند می‌ماند. همیشه محصولات جدید از قبلی‌ها بهتر نیستند. ولی به هر حال 88 مال امسال و کار جدید این برند است. خودم هم که نگاه می‌کنم ساختار کار را ساختار بسیار حرفه‌ای می‌بینم. فقط شاید زمان انتشار مشکل اصلی آلبوم بود. یکی از دوستام بعد از انتشار آلبوم می‌گفت که این آلبوم خیلی خوب است ولی انگار مردم انتظار چیز دیگری از تو دارند. حالا شما فرض کن که آلبوم اسفند ماه و بعد از جریان آلبوم‌هایی که قرار بود در سال 88 منتشر شوند به بازار می‌آمد. فکر می‌کنم در این شرایط نظرها کمی فرق می‌کرد. البته من هیچ ادعایی ندارم ولی کاملا به این معتقد هستم كه اتفاقی كه باید برای بنیامین بیافتد هنوز نیفتاده. یعنی حتی «دنیا دیگه مثه تو نداره» که واقعا مثل بچه‌ام می ماند یا آهنگ‌های هیت آلبوم 88 مثل «کجای دنیای» و ... هنوز اتفاق اصلی من نیست. یعنی آن لحظه اوج هنری من هنوز نرسیده است.

فکر کنم تور کنسرت‌هایت به خصوص در تهران کمک خوبی برای رسیدن به جایی که دوست داری بکند.
آره شاید.

برای حضور اول روی استیج، از اعتماد به نفس بالایی برخوردار بودی و خیلی مسلط آهنگ‌هایت را اجرا کردی از آنجایی که می‌دانم خیلی کنسرت نمی‌روی حدس می‌زنم فیلم کنسرت زیاد میبینی یا از قبل برنامه‌ریزی و تمرین برای اجرا داشتی؟
نه نه باور کن اصلا فیلم ندیدم. تمرین خاصی هم نداشتم. البته این مسئله را بابك ریاحی پور هم به من گفته بود. ولی باور كن من حتی درخانه جدیدم كه در حال حاضر سكونت دارم هنوز یك آیینه تمام قد ندارم. در واقع معتقدم در كنسرت كار اضافه ای انجام ندادم خیلی از دوستان و هنرمندان دیگری وجود دارند که اجراهای درست و حرفه‌ای‌تری از من دارند. من راجع به اجرای زنده ادعای خاصی ندارم و نمی گویم كه اجرایم آنچنانی بوده. اما اگر واقعا خوب بوده فکر می‌کنم غریضی است و خیلی دلیل خاصی ندارد. اگر تمرین می‌کردم آن وقت می‌توانستم ادعا کنم که استاد این کارم ولی چون تمرین خاصی نداشتم هیچ ادعایی هم ندارم.

ترانه‌های فرید احمدی با موسیقی و سبک کاری تو بسیار هماهنگ است و انگار این شعرو ترانه فقط برای سبک بنیامین جواب می‌دهد. البته انتقاد‌هایی هم به این ترانه ها وجود دارد. با توجه به نوع شعر‌ها و تکرار‌ها و ... حدس من این بود که در اجرای زنده با این ترانه‌ها به مشکل بر می‌خوری.
نه! من به شخصه و از دید یك كارشناس ادبیات فارسی كه ترانه‌سرا هم هست این را قبول ندارم. فرید احمدی جوهر شعر را می‌شناسد. به نظرم فرید حرفه‌ای ترین ترانه‌‌سرای فارسی‌زبانی بوده که من در زندگی‌ام دیدم و اختلاف‌اش با نفر بعدی بسیار زیاد است و من این مسئله را در تئوری به شما اثبات می‌كنم. با نشانه‌گذاری و تاثیرگذاری و ... کاملا کار فرید را می شود اثبات کرد. فرید احمدی شعرهای سپیدی سروده كه هر كس اگر آنرا بخواند سرگیجه می‌گیرد. فرید هنرهای تجسمی، تصویر سازی و ادبیات را خیلی خوب می‌شناسد من خودم در هر دو آلبوم‌ام نمره اول را به شعر و ترانه‌هایم می‌دهم و حرف اول را می‌زند. من خودم را اولین وكیل مدافع شعر و ترانه و غزلیات فرید می‌دانم!(با خنده)

این دفاع جانانه شاید به این دلیل باشد که جنس کار تو با ترانه‌های احمدی هماهنگ است؟
آره دقیقا چون اصلا این دوتا با هم شکل گرفت. یک سبک موسیقی نبوده که من به فرید بدهم و از او شعر بخواهم یا برعکس فرید به من شعر بدهد و از من موسیقی بخواهد. حتی به لحاظ تایم تولید هم این دو تا در دل هم تولید می‌شوند. یعنی در لحظه‌ای که شعر ساخته می‌شده ملودی هم ساخته می‌شده یا برعکس یک خط ملودی ساخته می‌شده و بعد شعرش همان‌جا سروده می‌شد.

چرا قطعه «كجای دنیا» را اجرا نکردی؟ سخت بود و یا...؟
این قطعه را یك بار در كیش اجرا كردیم ولی صرفا به خاطر ملاحظاتی نتوانستیم آن را در جشنواره فجر اجرا كنیم .اما به طور حتم در تور كنسرت‌های آمریكا تمامی قطعات را اجرا خواهیم كرد. راجع به سختی اجرا هم باید بگم من در هنگام ساخت یك قطعه اول ازهمه به اجرای زنده آن فكر می‌كنم . این قطعه نیز شاید نسبت به بقیه سخت‌تر باشد ولی اصلا این طور نیست که من در اجرای زنده نخوانم.

راجع به گروه موسیقی و نوازنده‌هایی که انتخاب کرده بودی بگو. دوست نداری یک بند حرفه‌ای ثابت برای خودت تشکیل بدهی که همیشه با آن‌ها روی صحنه بروی؟
این گروه که همه نوازنده‌های حرفه‌ای بودند انتخاب یک مجموعه بود؛ من، آقای رجب پور و ... حتما دوست دارم که بند ثابت داشته باشم .البته همه این بچه ها را دوست دارم و کارشان عالی بود و شاید یکی دیگه از دلائلی که تو در مورد حس اجراها گفتی کار خوب همین بچه‌ها بود. اساسا با همه نوازنده‌هایی که روی سن بودم یک حس واحد داشتیم. ما واقعا می‌خواستیم همه افرادی که به کنسرت آمده بودند یک شب خوب را تجربه کنند و این حس واحد بین ما شاید یکی دیگه از آن دلیل‌‌ها برای اجرای متفاوت و پر حس ما به قول تو بود.

راستی من حدس می‌زدم قطعات 30 ، 40 ثانیه‌ای که در آلبوم داشتی را می‌خواهی به عنوان سورپرایز در کنسرت کامل بخونی ولی این اتفاق نیافتاد همچین برنامه‌ای داری؟
راستش من خودم هم همین حدس را می زدم! ولی ایده‌ای خوبی است شاید در آینده این اتفاق بیافتد.

و در‌ آخر صحبت خاصی برای هوادارنت در سایت موسیقی ما داری؟l
;اتفاق اصلی بنیامین بهادری هنوز نیافتاده است!



طبقه بندی: موزیک،  داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 11 اردیبهشت 1389 توسط آرمین | نظرات ()
امانت داری و اخلاق مداری ؛ استفاده از مطالب این وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است
آدرس جدید سایت : www.HOT1.co.cc
موضوعات و دسته ها
نوشته های تازه
بایگانی
نویسندگان
پیوند ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :